Agnes Grey de Anne Bronte

Am ales-o pentru că aveam chef de o poveste liniștită și știam că surorile Bronte au astfel de romane.
E una din cărțile pe care nu prea știu cum s-o recomand, poate pentru că am citit-o într-un timp destul de lung, chiar dacă ea este foarte micuță.
Anne Bronte ne prezintă mai mult decât o poveste, ne dezvăluie întâmplările prin care a trecut ea, pentru a-și ajuta familia care ducea lipsa banilor. Cartea poate fi considerată un jurnal, așa cum ne indică autoarea...
Însă ce nu mi-a plăcut, poate chiar motivul pentru care am lălăit-o atât de mult, este nesiguranța lui Anne, față de opera sa. Grijile pe care ș-i le face și scuzele pe care i le adreseaza cititorului pentru felul ei de a scrie. Îi este teama de plictiseala care l-ar putea acapara pe acesta în timp ce traversează pagină cu pagină istorisirea ei. Dar prin această grija, omite multe detalii care mie una mi-ar fi plăcut să le aflu. 
Citat(e): ”- Of, mama e așa de cicălitoare! De parcă n-aș fi în stare să-mi port de grijă singură. (...) Și i-am zis să aibă încredere în mine. Nu-mi uit niciodată rangul și situația, nici pentru cel mai fermecător bărbat din lume. (...) Of, ce mă mai enervează! Să creadă că sunt așa de neghioabă, încât să mă îndrăgostesc! Așa ceva e sub demnitatea unei femei. Dragoste, auzi! Detest acest cuvânt!”
”Să dorești frumusețe e o neghiobie. Oamenii înțelepți nu și-o doresc niciodată, nici la ei înșiși, nici la alții. Dacă ești cultivat în spirit și dacă ai sufletul deschis, nu-i pasă nimănui de înfățișare. Așa eram învățați în copilărie. (...) Dar oare viața dovedește că aceste afirmații sunt nișe adevăruri?”
Romanul de debut al lui Anne Bronte, inspirat din viața scriitoarei, urmărește destinul unei guvernante a cărei familie este ruinată. Protagonista se izbește de greutățile și nedreptățile întâmpinate în epoca victoriană de femeile care vor să razbească prin propriile forțe. În cele din urmă Agnes reușește să-și deschidă o mică școală împreună cu mama ei și își găsește fericirea  alături de bărbatul de care îl iubește.

Comentarii

Trimiteți un comentariu