Frankenstein de Mary Shelley

Am citit această carte vara trecută și mi-am dat seama că nu știam nimic despre Frankenstein. Întotdeauna l-am confundat cu ”Dr. Jekyll și Mr. Hyde”, dar după ce am terminat romanul mi-am dat seama că pe lângă faptul că nu au nicio legătură, povestea de față, poate fi considerată una sensibilă și chiar o lecție de viață. Cu tot cu confuzii, nu cred că e cineva care să nu fi auzit de Frankenstein (măcar din desenele animate).
Mary Shelley a scris acest roman la o vâstă (19 ani) la care era considerată încă ”necoaptă” iar acest lucru mă face să apreciez cartea și mai tare.
Subiectul cărții ni-l prezintă pe tânărul elvețian Victor Frankenstein, care încearcă să realizeze un om artificial cu ajutorul științei. Într-un final, acesta reușește (iar etapele prin care trece sunt descrise în așa fel încât să capteze citiorul) și este foarte mândru de el, condiserându-se un egal a lui Dumnezeu.
Partea interesantă începe când Victor, se sperie de propria creație și își dă seama ce monstru hidos a adus la viață. Atunci încearcă să-l îndepărteze, iar monstrul se simte respins de creatorul lui, de la care se aștepa la dragoste și înțelegere, vrând să se răzbune. Poate asta ar trebui să ne facă și pe noi să gândim atunci când spuneam/facem ceva ce îi poate afecta pe alții; chiar dacă nu sunt monștrii, niciodată nu se știe cum poate reacționa un om la o jignire.
Lectură plăcută!
Citat: ”Am văzut apoi întruchiparea hidoasă a acelei creaturi, un bărbat, ale cărui semne vitale au început să să funcționeze puse în funcțiune de o mașinărie puternică. L-am urmărit cum se trezește încet la viață și începe să existe. Înspăimântător trebuie să fie! Căci nimic nu e mai înfricoșător decât o ființă umană care batjocorește prin creația sa opera Creatorului lumii.”
Frankenstein sau un Prometheus modern este un roman al scriitoarei britanice Mary Shelley, publicat prima oară în anul 1818. Se presupune că scriitoarea s-a inspirat la crearea monstrului din roman după numele cetății Frankenstein. Romanul relatează viața tânărului elvețian Victor Frankenstein, care studiază la universitatea renumită din Ingolstadt și care reușește să realizeze un om artificial.
Romanul este prezentat în forma actuală a epocii, ca un roman sub formă de corespondență, evenimentele fiind relatate de Victor în scrisori adresate persoanei care conduce activitatea de cercetare. Victor îl atenționează în relatările sale pe cititor că omul trebuie să-și recunoască și să respecte limitele posibilităților sale fără a căuta să-și măsoare puterile cu Creatorul divin. Figura lui Victor Frankenstein se aseamă cu caracterele personajului Faust sau a eroului din mitologie, Prometeu.
P.S. Că tot a venit vorba de Jekyll și Hyde, am găsit un clip drăguț. ^^


Comentarii

  1. Am filmul original, dar n-am citit cartea. Si nici nu stiam in mare despre ce e vorba, decat ca e cu... Frankenstein:)) Poate o citesc si eu pana la urma caci pare interesanta cartea...:D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exact în situația asta mă aflam și eu înainte s-o citesc! :))

      Ștergere
  2. Demult vreau să o citesc, dar nu ştiu de ce, o tot las pe mai târziu. Sper să o găsesc mâine, la bibliotecă :)
    Cât îmi plăceau desenele cu Arhtur..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Încă mai sunt pe Minimax? Credeam că nu se mai difuzează, cam aşa se întâmplă cu desenele mai vechi şi deosebite. Mă bucur :)

      Ștergere
    2. Din fericire încă mai sunt. :x Deși mă mir că nu le-au luat locul niște copii cu capete patrate/triunghiulare :))

      Ștergere
  3. Ai primit o leapsa de la mine:D
    http://i-am-wide-awake.blogspot.com/2012/04/leapsa-d.html

    RăspundețiȘtergere
  4. Am citit-o in urma cu vreo 2 ani. Trebuie sa recunosc ca inainte de a o citi eram ferm convinsa ca Frankenstein este monstrul :D

    RăspundețiȘtergere
  5. De fiecare data cand aud Frankenstein ma gandesc la... nu stiu la ce sa ma gandesc prima oara :)) S-au facut mai multe carti ... cred ca cea mai buna este cea din 1818... Nu? :-? Adica... trebyuie sa fie, din moment ce este autentica.. :d

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu