Sherlock Holmes de SIR ARTHUR CONAN DOYLE (I)

Înainte să mă decid dacă s-o citesc sau nu, Sherlock îmi era cunoscut ca ”un detectiv din niște romane polițiste scrise de unu”. Mda, nu aveam nicio treabă cu el, îmi era indiferent și mi se părea chiar banal. Dar nu pot descrie în cuvinte cât am greșit!
Cu părere de rău (oarecum) spun că l-a detronat pe Poirot din primul capitol al cărții. Inteligența lui Holmes este pur și simplu uluitoare! Și așa cum spune și doctorul Watson (cu o oarecare invidie) stilul lui Sherlock de a rezolva crimele este fabulos prin detaliile minore (pe care numai ochiul lui ager le observă și numai mintea lui sclipitoare le dă importanță) care devin, de fapt, cheia misterului.
Sherlock Holmes este o persoană care pune accentul pe științele exacte, dar învață din fiecare câte puțin nevrând să-și încarce memoria cu detaliile neimportante (cel puțin pentru el).
- Vezi tu, explică el, eu consider că în creierul unui om, de la origini, există un mic spațiu gol, ca de mansardă. iar tu trebuie să ți-l umpli cu lucrurile pe care le alegi. Un prost aduce în el tot felul de lucruri inutile peste care dă, astfel încât cunoștințele de care ar putea avea nevoie nu mai au loc în acest mic spațiu, în cel mai bun caz, sunt amestecate cu o mulțime de alte lucruri, așa încât este greu ca el să poată să ajungă la ele. Priceputul este cu adevărat foarte atent în ceea ce privește ideile aduse în mansarda din creier. El nu va opri decât uneltele care îl pot ajuta să-și facă treaba, și toate așezate într-o ordine perfectă. Este o greșeală să crezi că acest mic spațiu, are pereți elastici și se poate dilata până la orice mărime. Ține cont că vine o vreme când, pentru orice suplimentare a conuștințelor, uiți ceva ce ai știut înainte. Este de cea mai mare importanță, prin urmare, a nu reține faptele inutile din cauza cărora, să nu mai aibă loc cele utile.
Ei bine, tot ce a spus Sherlock mai sus, pe mine m-a dat pe spate. Acum mai trebuie să găsesc o cale să-i fac pe profesorii mei să citească asta și am scăpat de multe. :)
Dar, cum asta nu se va întâmpla, să continuăm..
Primul volum din ”Aventurile lui Sherlock Holmes” (povestit de doctorul Watson) conține 1 roman (Un studiu în roșu) și 12 povestiri (Scandal în Boemia, Liga roșcaților, Un caz de identitate, Aventura rubinului albastru, etc). Romanul, l-am devorat în câteva ore, este genul acela de poveste (și voi folosi un clișeu) pe care nu o poți lăsa din mână. Personajele sunt atât de bine conturate, iar acțiunea este explicată într-un mod cât de poate de temperat, încânt nu poți obosi citind. Nu e genul de carte polițistă la care trebuie să-ți storci creierii, să faci câteva ecuații, să analizezi textul, pentru a afla cine a comis respectiva crimă; pur și simplu îți dai seama pentru că așa este în firescul lucrurilor.
Nu vă voi povesti conținutul cărții. Voi împărți cu voi citatele care mie mi-au plăcut cel mai mult (din roman și din câteva povestioare), și sper ca pe voi să vă determine s-o citiți cât mai repede!


Un studiu în roșu:
- Ceea ce faci pe lumea asta nu are nicio importanță, zise cu amar prietenul meu. Problema e ce îi poți face pe oameni să creadă că ai făcut.


- Majoritatea oamenilor, dacă le descrii un șir de evenimente, îți vor spune care va fi rezultatul.(...) Există totuși câțiva care, dacă le-ai spune un rezultat, ar putea să descopere, pe baza propriului raționament, care au fost etapele care au dus la acel rezultat.


Așa cum spuneau romanii: Puțin îmi pasă că publicul mă fluieră; eu mă aplaud singur acasă contemplându-mi banii din cufăr.


Scandal în Boemia:
”Când te aud exprimându-ți raționamentele, lucrul mi se pare întotdeauna atât de ridicol de simplu, încât aș fi putut foarte ușor să fac și eu asta, deși fiecare moment succesiv al raționamentului tău mă nedumerește, până în clipa în care îmi explici procesul. Cu toate astea, cred că ochii mei sunt la fel de bun ca și ai tăi.
- Chiar așa, răspunse el aprinzându-și o țigară și aruncându-se într-un fotoliu. Vezi, dar nu observi. Diferența e clară. De exemplu, ai văzut de multe ori treptele care duc din hol până în această cameră.
- De multe ori.
- Cât de des?
- Păi de vreo câteva sute de ori.
- Atunci, câte sunt?
- Câte sunt? Nu știu.
- Exact! Nu ai observat. Și totuși ai văzut. Asta e ceea ce vreau să spun. Eu știu că sunt șaptesprezece trepte pentru că am și văzut, am și observat.”


Liga roșcaților:
”- M-a salvat de plictiseală, răspunse el căscând. Vai! Deja o simt apropiindu-se de mine. Îmi petrec viața într-un efort îndelungat de a scăpa de banalitățile existenței. Aceste mici probleme mă ajută să fac acest lucru.”


Eu aș recomanda această carte tuturor. Este scrisă cu atâta inteligentă încât nu-ți vine să crezi că a existat un așa autor, cu asemenea idei. :)
Lectură plăcută!


Se pare că azi, drăguțele de Adry și Patricia, mi-au făcut o surpriză. Am primit un premiu, care arată cam așa:


Și le super mulțumesc!
Eu ofer acest premiu mai departe tuturor celor din blogroll, chiar dacă am văzut că majoritatea l-au primit! :*
O duminică frumoasă să aveți!

Comentarii

  1. Eu am citit tot ce a scris sir A.C.D :)
    mi-au placut citatele alese :D

    RăspundețiȘtergere
  2. abia astept sa citesc si eu cartea,mi se poate foarte interesanta

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ți-o împrumut după ce o termini pe asta de-o citești acum! :*

      Ștergere
  3. După recenzia asta sigur o s-o citesc și eu. :D
    Felicitări pentru premiu! :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc! :* Păi s-o citești că nici nu știi ce pierzi. :x

      Ștergere
  4. Frumos premiu! Felicitări! :*
    Am citit și eu câteva povești cu Sherlock. E un super detectiv! :x I loooove hiiim! ;;)
    Văd că citești Magicianul Oaselor. Abia aștept recenzia! :o3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. M-am apucat aseară de ea și am citit mai mult de jumătate, în seara asta o termin și mâine apare și recenzia! :)):*

      Ștergere
  5. WOWOOW,ador Sherlock Holmes!

    P.S:Felicitări pentru premiu!

    RăspundețiȘtergere
  6. Vad ca ai primit premiul , totusi vreau sa ti-l ofer si eu :

    http://cuddlybooks.wordpress.com/2012/06/10/multumesc/

    RăspundețiȘtergere
  7. A dat Domnu' să reuşesc să citesc şi eu postarea ta :)) Îmi place recenzia, chiar cred că îi voi da o şansă :)
    Cât despre premiu nu-mi mai mulţumi aiurea :)) :*:*:*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Taci mă că-ți mulțumesc oricum! :*
      Și apucă-te de citit să vezi că o să-ți placă!! :x

      P.S. Mess.ul a crăpat

      Ștergere
  8. Si eu citesc Sherlock Holmes. Pur si simplu, e genial! Preferatele mele din prima carte au fost: Scandal in Bohemia, Aventura bandei patate si Aventura de la Fagii de Arama.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și mie mi-a plăcut mult ”Scandal în Boemia”. Femeia.. :))

      Ștergere
  9. Ma tenteaza :D . Cred ca-mi voi lua si eu ceva carti cu Sherlock Holmes, ca am vazut filmele si mi-au placut mult.
    Dar cartea cum este scrisa? Merge usor sau are si pasaje greoaie cu tone de descrierii despre cazurile lui? Oricum frumoasa recenzia , se vede ca te stii :D
    :* :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merge super ușor, nici descrierile nu sunt o problema.. e totul într-un stil.. fresh :D

      Ștergere

Trimiteți un comentariu