Nume de cod: Verity de Elizabeth Wein

Recenzie sponsorizată de librăria online, Libris. Pentru o excursie printr-o gamă variată de cărți, alături de ultimele noutăți și oferte atrăgătoare, intrați pe site-ul lor unde veți găsi și mii de cărți în limba engleză


Primul lucru ce mi-a atras atenția atunci când am început să răsfoiesc cartea, a fost lista impresionantă de premii și nominalizări. Apoi, plimbându-mi ochii printre file am devenit conștientă că urma să citesc o carte ce nu va putea fi comparată cu nimic din ce citisem până atunci - și am avut dreptate din toate punctele de vedere.

De obicei, cărțile ce-și au acțiunea situată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial promit multe. Eu una, am o mare slăbiciune pentru ele și încă nu mi s-a întâmplat ca așteptările să-mi fie înșelate. Nume de cod: Verity, aflându-se în categoria mai sus menționată, nu poate fi pusă de către mine decât pe un piedestal, ca recunoaștere pentru talentul cu care autoarea a transformat tragicul în comic de la o pagină la alta, trecându-mă printr-o gamă amplă de emoții.

Povestea începe cu o confesiune: „Sunt o lașă.”
Verity, după suferirea unui accident, este arestată de Gestapo. Conștientă că un spion capturat de inamici nu are prea multe șanse de supraviețuire, Verity alege să coopereze și ajunge la o înțelegere cu naziștii ce-o țin prizonieră. I se oferă instrumente de scris și foi câte dorește pentru a-și descrie în detaliu misiunea, urmând ca odată cu sfârșitul mărturisirilor să vină și sfârșitul ei. Știind că nu mai are nimic de pierdut, tânăra alege să-și povestească trecutul și să păstreze aparențele strecurând câteva informații din cele ce-i sunt cerute.  Așa ajungem să facem cunoștință cu Maddie, pilot de avioane și cea mai bună prietenă a lui Verity, să fim martorii unor fapte impresionante și să recunoaștem inteligența cu care Elizabeth Wein a construit această poveste, parcă desprinzând-o din realitate, făcându-te să uiți de eticheta „ficțiune”.

Printre alte elemente apreciate de mine, m-au surprins plăcut referirile la Peter Pan și asociația făcută între von Linden și Căpitanul Hook - au adăugat o notă copilărească personalității lui Verity și mi-au luminat puțin perspectiva asupra finalului ce se promite a fi tragic .

„Von Linden seamănă cu Căpitanul Cârlig, în aceea că e un tip de gentleman corect, cu toate că e o brută, iar eu sunt chiar Peter Pan-escă, în ceea ce privește încrederea mea naivă că el va juca după reguli și se va ține de cuvânt.”

Recunosc că am început cartea cu stângul din cauza fricii de a nu fi dezamăgită, dar acum mă bucur enorm că am citit-o și mai pot adăuga un titlul listei de cărți ce m-au impresionat. Povestea lui Verity are o putere extraordinară de a-ți colinda mintea zile întregi după ce ai terminat-o. Încă mă gândesc serios să o recitesc doar de dragul de a-mi dubla atenția asupra detaliilor - care la final mi-au construit un munte de curiozități. Voi sfârși această recenzie aici pentru că Nume de cod: Verity trebuie citită și simțită; oricum mi-aș grupa cuvintele nu ofer nici 0,1% din experiența pe care o dăruiește Elizabeth Wein cititorilor săi.

Comentarii